mazowieckie

Turbodziura w ruchu miejskim

W samochodach turbodoładowanych często występuje tak zwana turbodziura. Czym ona tak naprawdę jest?

Aby zrozumieć to zjawisko należy pamiętać, że turbo nie jest w żaden sposób mechanicznie połączone z silnikiem. Wirnik turbiny napędzany jest gazami spalinowymi, więc żeby osiągnąć efektywne doładowanie, gazy spalinowe muszą osiągnąć odpowiednią prędkość. Gdy poruszamy się wolno, przy niskim zakresie obrotów, ciśnienie doładowania jest zbyt niskie względem otwarcia przepustnicy. Objawia się to tym, że, zależnie od konstrukcji silnika, samochód doładowany przyspiesza podobnie jak ten, wyposażony w silnik wolnossący. Zwykle dzieje się tak w zakresie do 1.500-2000 obr./min. Po przekroczeniu tej wartości gazy wydechowe osiągają odpowiednią prędkość aby napędzić turbosprężarkę, co odczuwamy jako mocne przyspieszenie i rwanie się samochodu do przodu. Tak zwanym „lagiem” nazywamy opóźnienie pomiędzy mocnym wciśnięciem pedału gazu a efektywnym przyspieszeniem samochodu.

Turbodziurę najbardziej odczuwamy w zatłoczonych miastach. Wszyscy doskonale znamy korki w województwie Mazowieckim, a szczególnie w Warszawie. Tam najbardziej da się odczuć działanie turbodziury i różnicę pomiędzy wciśnięciem pedału gazu a przyspieszeniem. Jeśli Twój samochód słabo przyspiesza i czujesz, że niezbędna będzie regeneracja turbosprężarki, zadzwoń do nas. Pomożemy.