REGENERACJA TURBOSPRĘŻAREK

Regeneracja turbosprężarek

Szczegółowo opisaliśmy zasadę działania turbosprężarki, zatem wiedzą już Państwo, że turbiny projektowane są w taki sposób, aby mogły pracować z silnikiem przez cały okres jego użytkowania. Turbo rzadko ulega poważnej awarii i nie wymaga specjalistycznych remontów. Jednak czasem może się zdarzyć tak, że ulegnie awarii. Uszkodzenie może być spowodowane obcym materiałem lub brudnym olejem. Do uszkodzenia mogą doprowadzić również przerwy w dostarczaniu oleju, jego niewłaściwe ciśnienie lub przegrzanie. Jest jednak dobra informacja – turbosprężarkę można poddać regeneracji, po której znów będzie sprawnie funkcjonować.

Proces naprawczy składa się z następujących czynności:

1. Demontaż turbiny
2. Dokładne mycie i czyszczenie przy użyciu piaskarki i myjki ultradźwiękowej
3. Kontrola i ocena punktów pomiarowych wskazanych przez producenta.
4. Wymianę kompletu elementów z zestawu naprawczego
5. Precyzyjne wyważenie i doważanie zespołu wirującego
6. Montaż końcowy
7. Sprawdzenie i ewentualną regulację wartości ciśnienia doładowania

DEMONTAŻ I DIAGNOZA

demontażdemontaż

Pierwszym krokiem jest demontaż turbiny z samochodu, co możemy wykonać w naszym serwisie niedaleko Wrocławia. Następnie, po dostarczeniu turbo do pracowni, nasi specjaliści demontują części składowe. W kolejnym kroku następuje diagnoza przyczyny awarii oraz sprawdzenie rozległości uszkodzeń. Określamy przyczynę uszkodzenia turbiny i przechodzimy do eliminacji usterki.

MYCIE ORAZ CZYSZCZENIE WSZYSTKICH ELEMENTÓW

Każda dostarczona do nas turbosprężarka jest dokładnie czyszczona przy użyciu specjalistycznych urządzeń. Do czyszczenia wykorzystujemy piaskarkę, śrutownicę oraz myjkę wodną lub ultradźwiękową.

WYMIANA CZĘŚCI NA NOWE

Wymieniamy wszystkie wyeksploatowane elementy na nowe, oryginalne. W ramach podstawowej regeneracji turbosprężarki wymieniamy wirnik, koło kompresji oraz elementy wchodzące w skład zestawu naprawczego.

WYWAŻENIE I DOWAŻENIE ZESPOŁU WIRUJĄCEGO

Kolejnym etapem regeneracji turbo jest wyważenie walka, a następnie wałka razem z kołem kompresji. Do wyważenia korpusu wirującego wykorzystujemy doważarkę średnioobrotową oraz doważarkę wysokoobrotową firmy CIMAT. Do każdej zregenerowanej turbosprężarki dołączamy wydruk z doważania CHRA.

USTAWIENIE ZMIENNEJ GEOMETRII I REGULACJA ZAWORU

16 17

Ostatnim etapem regeneracji turbosprężarki jest ustawienie zmiennej geometrii VNT wraz z ustawieniem zaworu sterującego kierownicą geometrii. Dzięki temu badaniu, zapobiegamy przeładowaniu lub niedoładowaniu ciśnienia. Przepływ spalin geometrii ustawiany jest zgodnie z parametrami zalecanymi przez producenta turbosprężarki. Do każdej turbiny dołączamy komplet wydruków oraz zestaw montażowy uszczelek.