Uszkodzenia i przyczyny awarii

Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane zanieczyszczonym lub brudnym olejem

Aby zapobiec tego typu uszkodzeniom, jak już to wspominaliśmy, olej i filtry powinny być dobrej jakości i wymieniane podczas każdego przeglądu okresowego lub naprawy turbosprężarki. To właśnie brak odpowiedniego smarowania jest jedną z najczęstszych usterek turbosprężarek. Oprócz tego często dochodzi do  zatarcia mechanizmów sterujących wychyleniem łopatek kierownicy, wycieków oleju czy usterek sterownika podciśnieniowego. Zdarza się też, że awarii ulega wirnik, którego wyszczerbione bądź pogięte łopatki nie tylko nie wytwarzają odpowiedniego ciśnienia, ale mogą także doprowadzić do szybszego zużycia się łożysk przez brak odpowiedniego wyważenia.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  1. zablokowany, zniszczony lub złej jakości filtr oleju
  2. nadmierne zużycie silnika (często silniki nadające się już tylko do remontu kapitalnego)
  3. niesprawność zaworu przelewowego filtra oleju
  4. złej jakości olej silnikowy
  5. zaniedbanie terminowej wymiany oleju 

Najczęściej występujące awarie turbosprężarek i ich przyczyny

Jakkolwiek troska i dbałość o nasz samochód  jest w stanie wydłużyć jego bezawaryjną eksploatację, to jednak jak każde urządzenie mechaniczne,  także i  turbosprężarka bywa narażona na uszkodzenia i awarie. Powinniśmy jednak pamiętać, że turbosprężarka w samochodzie, to jeden z najtrwalszych elementów układu napędowego. Poniżej podajemy najczęstsze, bo sięgające aż  90% przyczyn awarii turbosprężarek i powodów występowania takiego stanu rzeczy.

Uszkodzenia turbosprężarki spowodowane ciałami obcymi

Uszkodzenia te spowodowane są wtargnięciem ciał obcych, na przykład drobinek twardego piasku, lub w okresie zimowym soli w obudowę wirnika lub koła kompresji. Także znajdujące się w kolektorze wydechowym zanieczyszczenia, jak na przykład cząstki rdzy stwarzają ogromne zagrożenie dla wirujących z ogromną prędkością łopatek turbiny.

Uwaga! Turbosprężarki z tego typu uszkodzeniami absolutnie nie należy dalej użytkować pod żadnym pozorem.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  1. uszkodzony lub złej jakości filtr powietrza
  2. uszkodzone przewody systemu filtracji powietrza
  3. rdza w kolektorze wydechowym

Przerwy w dostarczaniu oleju

Przerwy w dostarczaniu oleju w powtarzających się krótkich okresach (mniej więcej 45 sekund) powodują wypolerowanie i wypalanie powierzchni łożysk.
Przyczyną tego typu uszkodzenia może być:

1. wymiana oleju i filtra oleju na inny niż dotychczas stosowane
2. wymiana turbosprężarki bez zalania jej olejem
3. długi okres nie używania samochodu
4. nieodpowiednie uruchomienie silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
5. niskie ciśnienie oleju z powodu złego funkcjonowania systemu smarowania
6. zanieczyszczenie oleju przez np. paliwo

Niedobór ciśnienia oleju

Przerwy w doprowadzaniu oleju lub jego zbyt niskie ciśnienie w układzie skutkują wypolerowaniem i wypalaniem powierzchni łożysk. Niedobór ciśnienia oleju ponad przedłużony okres (powyżej 810 sekund) prowadzi dodatkowo (oprócz wypolerowania i wypalania powierzchni łożysk) do powstania w systemie łożysk turbosprężarki objawów tzw. przebarwienia. Pamiętajmy, że niedobór ciśnienia jest najgroźniejszą formą przerw w dostarczaniu oleju, która może spowodować konieczność oddania turbosprężarki do naprawy, w celu regeneracji turbiny.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  1. zgięty, złamany lub niedrożny przewód smarujący turbosprężarkę
  2. niesprawną pompę olejową
  3. niski poziom oleju w misce olejowej
  4. zanik smarowania z powodu zbyt długiej pracy pojazdu na dużym pochyleniu terenu 
  5. uruchomienie turbosprężarki bez zalania olejem
  6. nieprawidłowy start silnika po wymianie lub naprawie turbosprężarki
  7. nadmierne zużycie silnika
  8. niesprawny układ odpowietrzenia komory korbowej (odma)
  9. zbyt długi okres nieużywania samochodu  

Przegrzanie turbosprężarki

Nadmierna temperatura spalin albo zbyt szybkie wyłączanie silnika po pracy, może prowadzić do nagromadzenia węgla z wypalonego oleju. Żeby tego uniknąć, po zakończonej jeździe, należy pozostawić silnik na jałowym biegu przez około 1 – 3 min. Taki czas wystarczy na odpowiednie ostudzenie turbosprężarki. Przejście wysokiej temperatury z korpusu wydechowego turbosprężarki na korpus środkowy powoduje wypalanie oleju i korozję łożysk turbosprężarki. Główne uszkodzenia występują na pierścieniu i rowkach wałka turbiny, a także łożysku turbiny. Zwęglony olej tworzy zator, który blokuje odpływ oleju w korpusie środkowym. Nagromadzenie węgla powoduje także tarcie, co prowadzi do zgięć i pęknięć turbosprężarki.

Tego typu uszkodzenia mogą być spowodowane przez:

  1. zablokowanie  lub zużycie filtru powietrza
  2. zbyt szybkie wyłączaniem silnika po pracy
  3. złej jakości olej silnikowy
  4. zbyt rzadką wymianą oleju w silniku
  5. przedmuchy powietrza i spalin
  6. niesprawne wtryskiwacze
  7. źle zamocowany korpus turbiny
  8. niesprawny system smarowania  turbosprężarki
  9. niesprawny system odprowadzania oleju (wady odpowietrzania skrzyni korbowej silnika)